Masło i maślanka

Masło zawiera witaminę A (pod postacią beta-karotenu), witaminy z grupy B (witamina B1B2, B3, B5 i B12), witaminy D, E i oraz minerały — cynk, fosfor, magnez, potas, sód, wapń i żelazo. Zawiera wszystkie najważniejsze składniki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oczywiście prawdziwe masło z prawdziwego mleka!

Masło klarowane, które powstaje w wyniku podgrzewania masła i oczyszczania go z osadów oraz wody. Końcowy produkt doskonale nadaje się do smażenia i pieczenia, nie dymi i nie pali się w wysokich temperaturach, a przy tym zachowuje stabilność chemiczną. Zawiera ono nawet 99,8% tłuszczu mlecznego i ma bardzo przyjemny orzechowy smak.

Większość nabiału robię sama, dlaczego..? Bo nie ufam marketowemu! Przekonałam się na sobie i swojej rodzinie, że sklepowy nabiał bardziej szkodzi niż daje cokolwiek wartościowego, 

Nabiał dostępny w polskich sklepach niestety niewiele ma wspólnego z produktami, które wytwarza się tradycyjnymi metodami i nie znajdziemy w nich większości witamin, które wcześniej wymieniłam, ale za to dostarczą nam niepotrzebnych i szkodzących dodatków, które po trochę niszczą nam organizm, a najbardziej organizm dziecka np. przepełnione cukrem jogurciki lub sery żółte naszpikowane konserwantami. Dlatego ja dbam o moją rodzinę 🙂

Masło i maślanka 🤩

Masło jak zrobić ?

  • Świeże mleko niepasteryzowane przelewamy do słoików i wstawiamy na kilka godzin do lodówki.
  • Rozpoczynamy proces zbierania śmietanki, z każdego słoika z mlekiem zbieramy śmietankę z góry do osobnego słoika, czynność powtarzamy do momentu, kiedy śmietanka już nie będzie się zbierała.
  • Uzyskaną śmietankę przelewamy do miksera i ubijamy, aż zacznie się wytrącać masło. Możemy też zrobić to w normalnym litrowym słoiku, (mój najczęstszy sposób), wlewamy śmietankę do słoika, zakręcamy i energicznie potrząsamy do momentu wytrącenia się masła.
  • Kiedy masło jest już zrobione, delikatnie odcedzamy i schładzamy.
  • Pozostały płyn po maśle to maślanka, nie wylewaj, wypij lub zrób placki, ciasto lub upiecz chlebek.

Masło klarowane jak zrobić?

  • Masło wkładamy do garnuszka i topimy na bardzo małym ogniu (jest to bardzo ważne aby białko się nie przypaliło) aż całkowicie się roztopi ( ja w skali grzania od 1 do 9 podgrzewam na 2).
  • W czasie podgrzewania na wierzchu tworzy się biała piana, a pod nią żółta warstwa czystego tłuszczu. Białą białkową pianę zbieramy delikatnie łyżką, pozostawiając czysty tłuszcz, który delikatnie i ostrożnie, przelewamy do czystego pojemnika.
  • Wlewamy tylko czysty tłuszcz, osad na dnie wylewamy.
Wartości odżywcze (100 g masła)
Energia (kcal)659 kcal
Energia (kj)2760 kj
Białko1.1 g
Tłuszcz73.5 g
Węglowodany ogółem1.1 g
Błonnik pokarmowy0 g
Cholesterol248 mg
Woda16 g
Tryptofan9 mg
Sód9 mg
Potas25 mg
Wapń16 mg
Fosfor12 mg
Magnez1 mg
Żelazo0.1 mg
Cynk0.08 mg
Miedź0.01 mg
Mangan0 mg
Jod2.9 μg
Witamina A814 μg
Retinol751 μg
Beta-karoten380 μg
Witamina D0.76 μg
Witamina E2.52 mg
Tiamina0.007 mg
Ryboflawina0.035 mg
Niacyna0.02 mg
Witamina B60.01 mg
Foliany3 μg



Dodaj komentarz

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked