Propozycje na obiad

Kluski śląskie

Kluski śląskie kto ich nie lubi 🙂 na słodko lub na słono, do sosu warzywnego , do ryby, polane masełkiem, lub sosem owocowym …mniam…PYCHA!

Aby obiad był zdrowym obiadem, zadbaj o to, aby ziemniaki były z gospodarstwa, gdzie nieużywane są środki chemiczne i opryski, nie zjadajmy trucizny i nie podawajmy jej naszym dzieciom na talerzu.

Prosty i szybki sposób na ziemniaki i szybki ciepły obiad

Potrzebujemy:

  • Ugotowane ziemniaki – ilość według potrzeb
  • mąka ziemniaczana
  • 1-2 żółtka (1 żółtko na 500 g ziemniaków)
  • sól

Przygotowanie:

  • Ziemniaki przepuszczamy przez praskę, jeszcze lekko ciepłe wkładamy do miski, wyrównujemy powierzchnię, dzielimy na 4 części, jedną część z miski wykładamy a w jej miejsce wsypujemy mąkę ziemniaczaną, taką ilość , ile brakuje ziemniaków, następnie dodajemy z powrotem wyłożone ziemniaki, dodajemy żółtka ( bez białek, bo ciasto będzie się kleić), sól, zagniatamy ciasto.
  • Z ciasta robimy kulki i odciskamy palcem dziurkę. Gotowe kluski wkładamy do wrzącej wody, gotujemy do momentu wypłynięcia na powierzchnię.
  • Kluski możemy polać ciepłym masłem z czosnkiem lub sosem pomidorowym, pysznym sosem owocowym np truskawkowym lub podać z rybą.
  • W mojej wersji robiłam z około 750 g ziemniaków i 1 żółtka z czego wychodzi mi około 30 klusek.

Dlaczego warto jeść ziemniaki ?

  • Najzdrowsza wersja ziemniaków to gotowane na parze lub w mundurkach, ponieważ mają mniejszą stratę minerałów i witamin, a jest ich wcale nie tak mało. Taki polski ziemniaczek jest bogatym źródłem witaminy C i co ważne ma jej więcej niż w jabłku! Jest też dobrym  źródłem witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6) PP, to witaminy, które działają na cały organizm, każda z nich ma olbrzymie znaczenie dla naszego funkcjonowania.
  • Ziemniaki to też źródło składników mineralnych: magnezu (dba o układ nerwowy, koi nerwy, stres i zmęczenie), fosfor (dba o zdrowe i mocne kości oraz zęby), potas (obniża ciśnienie krwi), miedz (dba o układ odpornościowy, nerwowy, krwionośny, i mocne koście), mangan (utrzymuje kości i mięśnie w dobrym stanie, sprawiając, że nie są kruche i łamliwe), cynk (dba stan skóry, paznokci i włosów), żelazo (zapobiega anemii).
  • Ziemniaki zawierają niepełnowartościowe białko o wysokiej wartości biologicznej oraz błonnik, który poprawia trawienie, dlatego też jest lekkostrawny i wcale nie powoduje tycia, i mimo że jest też bogatym źródłem węglowodanów, same w sobie nie są tuczące, dopiero w połączeniu z tłuszczem powodują odkładanie się tkanki tłuszczowej, ale to samo dotyczy innych produktów typu: makaron czy ryż. 

Ziemniaki – witaminy i minerały

Witaminy i minerały ziemniaków gotowanych, bez skórki, bez dodatku soli (w 100 g)

Witamina C7.4 mg
Witamina B10.098 mg
Witamina B20.019 mg
Witamina B31.312 mg
Witamina B60.269 mg
Witamina A2 IU
Witamina E0.01 mg
Witamina K2.2 µg

Źródło: USDA

Wartość odżywcza ziemniaków gotowanych, bez skórki, bez dodatku soli

w 100 gw 85 g (jednym średnim ziemniaku)
Wartość energetyczna86 kcal73 kcal
Białko1.71 g1,45 g
Węglowodany20.01 g17 g
Cukry proste0.89 g0,75 g
Tłuszcz0.10 g0,08 g
Błonnik1.8 g1,53 g

Źródło: USDA

Jak zrobić pulpety z dorsza?

Jak zrobić sos szpinakowy ?

Potrzebujemy:

  • 1 cebulę
  • 1 woreczek szpinaku mrożonego
  • 2 ząbki czosnku
  • śmietanka roślinna gęsta (u mnie z orzechów nerkowca) lub zwierzęca wiejska pełnotłusta.
  • Mało klarowane lub olej kokosowy

Przygotowanie:

  • Cebulę podsmażamy na tłuszczu, dodajemy zmrożony szpinak, zakrywamy pokrywką i dusimy chwilę, aż cały nam ładnie się rozmrozi.
  • Następnie dodajemy czosnek, sól i miksujemy razem, dodajemy śmietankę i gotowe. Sos możemy wykorzystać do klusek, ryb lub mięsa.

Zapraszam również na kluski śląskie z sosem warzywnym 😋

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.