Zdrowa i wspaniała

Koktajl z pomarańczy, grejpfruta, jabłka, banana i młodej pokrzywy.

Najważniejszą zaletą zielonych soków jest zawartość w nich chlorofilu, (barwnik roślinny, podobny budową do ludzkiej krwi) działa cuda w naszym organizmie.

Koktajl z młodej pokrzywy pomarańczy i banana

Potrzebujemy: (ilość na 4 porcje)

  • Kilka gałązek młodej pokrzywy
  • 2 pomarańcze
  • 1 grejpfrut
  • 3-4 jabłka (tak na szklankę soku)
  • 1 banan


Przygotowanie:

  • W wyciskarce robimy sok z pomarańczy, grejpfruta i jabłka.
  • Do miksera wkładamy pokrzywę, banana, wlewamy sok z owoców, dokładnie miksujemy. 

Na zdrówko!!

Krótko o ich wspaniałości…

Pokrzywa

  • To cudowna roślina pełna mocy wykazuje właściwości wzmacniające organizm, właściwości moczopędne.
  • Pokrzywa zwiększa wydalanie z organizmu mocznika, chlorku sodu i szkodliwych produktów chemicznych zewnątrz- i wewnątrzpochodnych wraz z moczem i potem.
  • ogólnie wzmacnia organizm, zwiększa odporność organizmu na choroby, działa przeciwzapalnie, przeciwkrwotocznie, antyseptycznie, przeciwbiegunkowe, przeciw­reumatycznie, mlekopędnie i przeciwnowotworowo.
  • Składniki mineralne: magnez, fosfor, wapń, siarkę, żelazo, potas, jod, krzem, sód.
  • Witaminy: witamina A, witamina K, witamina B2 witamina C.
  • Rewelacyjnie działa na włosy i paznokcie przez wysoką zawartość witamin B1, C, E, i K, a także fosforu, manganu, krzemu.
  • Pokrzywa działa na wszelkie problemy skórne, zwłaszcza trądzik, wykazuje właściwości antybakteryjne.
  • Cudowna roślina ma zdolność oczyszczania z toksyn, dzięki niej oczyścimy wątrobę, trzustkę czy żołądek.
  • Działa pozytywnie na układ pokarmowy w problemach jelitowych.
  • Obniża poziom cholesterolu poprzez zawartość fitosteroli — analogi cholesterolu.
  • Obniża ciśnienie krwi.
  • Serotonina — decyduje o równowadze psychicznej i normalnym rytmie snu.
  • Flawonoidy — Mają właściwości antyutleniające, przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, detoksykujące.
  • Pamiętajmy, tak jak każda roślina posiadająca, tak wiele właściwości, może też zaszkodzić. Nadmierne spożycie lub przedawkowanie niektórych witamin jest również szkodliwe i może być przyczyną powstawania innych zaburzeń.

    Pomarańcze
  • Źródło witaminy A, E, C (100 gramach pomarańczy jest aż 50 mg witaminy C), witamin z grupy B (B1, B3, B6,) P.
  • Bogactwo kwasu foliowego, beta-karotenu oraz minerałów: wapń (Dwie pomarańcze zawierają tyle samo wapnia, ile szklanka mleka) selen, potas, żelazo, cynk, miedź, fosfor i magnez.
  • Źródło fitozwiązków, bioflawonoidów, błonnika pokarmowego, kwasów organicznych, olejków eterycznych i terpenów (związków działających bakteriobójczo i antywirusowo).
  • Witamina C wzmacnia organizm, chroni przed chorobami nowotworowymi, dba o serce i kontroluje ciśnienie krwi.
  • Witaminy B pozytywnie wpływają na włosy i skórę, wspierają układ nerwowy.
  • Zawarty w nich potas wpływa na ciśnienie krwi i pracę serca, a także
    reguluje gospodarkę wodną organizmu oraz czynności mięśni i nerwów.
  • Pomarańcze bogate są w błonnik, który wspomaga przemianę materii oraz chroni przed chorobami krążenia.
  • Naturalne lekarstwo na szkorbut.

    Banany
  • Jest to owoc dość kaloryczny, ale przy tym dodaje tyle energii, że napędza nasz organizm na dłużej, bardziej niż kofeina, czy słodka przekąska.
  • Witaminy: Witamina C, A, E, K, z grupy B (B1, B2, B3, B6, B9)
  • Składniki mineralne: Wapń, Żelazo, Magnez, Fosfor,Potas, Sód, Cynk
    Owoce są bogatym źródłem potasu, (odpowiada za dostarczanie tlenu do mózgu) oraz magnezu (wspomaga pamięć, działa rozkurczowo i rozluźniająco) żelaza i cynku. 
  • Zawierają tryptofan (odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a jego niedobory powodują spadek energii, gorsze samopoczucie, a nawet depresję)
  • Banany obniżają ciśnienie tętnicze krwi.
  • Delikatne dla układu pokarmowego, polecane w chorobach wrzodowych.


Grejpfrut

  • Źródło witaminy A czyli beta-karotenu (zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność, opóźnia starzenie).
  • Źródło dużej dawki witaminy C (spożycie jednego owocu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C).
  • Źródło witaminy E- witaminy młodości i płodności (posiada silne działanie antyoksydacyjne, opóźnia starzenie, hamuje utlenianie cholesterolu LDL, przez co przeciwdziała tworzeniu się blaszki miażdżycowej.
  • Źródło witamin z grupy B (B1 (tiamina — dba o układ nerwowy, mięśni i serca), B2 (ryboflawina – niezbędna do tworzenia czerwonych płytek krwi, produkcji antyciał przez układ odpornościowy i procesów wzrostu) B6 (pirydoksyna — dba o układ nerwowy, ma wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni i pracę serca, a także podnosi odporność organizmu).
  • Źródło PP- niacyna (przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania mózgu i obwodowego układu nerwowego. Ponadto odpowiada za syntetyzowanie hormonów płciowych)
  • Źródło składników mineralnych: wapnia, żelaza, fosforu, cynku, magnezu, manganu oraz fluoru.
  • Grejpfrut ma silne właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.
  • Źródło przeciwutleniaczy (m.in. likopen, karotenoidy), niszczą wolne rodniki i hamują namnażanie się niektórych komórek nowotworowych.
  • Witaminy i minerały zawarte w grejpfrucie zapobiegają chorobom serca, zmianom miażdżycowym, nadciśnieniu, udarom, zawałom.
  • Zawierają flawonoidy, które oczyszczają organizm z toksyn i działają moczopędnie.
  • Mają niski indeks glikemiczny, zwiększają wrażliwość komórek ciała na insulinę i pośrednio obniżają poziom glukozy we krwi.
  • Źródło kwasu foliowego (Bierze on udział w syntezie kwasów nukleinowych, a z nich powstaje DNA, a także reguluje funkcjonowanie i wzrost wszystkich komórek).
  • Grejpfruty zawierają Naringine (glikozyd flawonoidowy, odpowiada za charakterystyczny, gorzkawy smak grejpfruta) ma silne właściwości oksydacyjne, ponadto obniża poziom cholesterolu, działa przeciwzapalnie, przeciwrakowo i antyseptycznie.
  • Idealny dla osób odchudzających się (100 g grejpfruta ma zaledwie 42 kcal.

Jabłko

  • Źródło witaminy C, E, K, witamin z grupy B (kwas foliowy, tiamina, niacyna, ryboflawina) oraz beta-karotenu  oraz minerałów:
    wapń, żelazo, magnez, sód, potas, fosfor oraz cynk.
  • -Jabłko to bomba fitozwiązków: zawiera polifenole, karotenoidy, flawonoidy, które wykazują aktywność antyoksydacyjną, antynowotworową, przeciw miażdżycową , oczyszczającą i obniżającą ciśnienie krwi.
  • Przeciwutleniacze zawarte w jabłkach zwalczają nam wolne rodniki.
  • Najlepiej zjadać je razem ze skórką, ponieważ tam znajdują się najwięcej witaminki C i większość błonnika a do tego jeszcze są tam ochronne związki fitochemiczne, które mogą pomóc w hamowaniu reprodukcji komórek nowotworowych.
  • Zawarte w jabłkach składniki odżywcze działają ochronnie na układ trawienny, chronią go przed stresem oksydacyjnym, alkalizują organizm i wyrównują poziom pH.
  •  Wysoka zawartość pektyn w miąższu pozwala na usuwanie z organizmu substancji kancerogennych– czyli takich substancji, które mogą wywoływać w organizmie powstawanie nowotworów.
  • Posiada niski indeks glikemiczny.



Dodaj komentarz

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked