Kiszone warzywa- Zdrowa miłość do kiszonek.

WITAMINY- PROBIOTYK – PRZEKĄSKA

 

Kiszone warzywa to najprostszy i najzdrowszy sposób na witaminki w zimie. Tego nie przedawkujesz! 

Zdrowotne właściwości kiszonek :

  • Źródło witamin z z grupy B (B1, B2, B3), C, A, E, K,   i soli mineralnych , fosforu, wapnia, potasu i magnezu.
  • Błonnik polepsza trawienie i obniża poziom cholesterolu we krwi.
  • Mają tyle samo witaminy C, co świeże warzywa czy owoce – wzmacnia nam organizm, chroni przed infekcjami.
  • Bakterie kwasu mlekowego rozkładają szkodliwe substancje, regulują pracę przewodu pokarmowego i wypróżnianie, chronią przed rakiem żołądka i jelit.
  •  Drugorzędne substancje roślinne działają bakteriobójczo, hamują rozwój raka i zmniejszają ryzyko chorób serca i naczyń wieńcowych.
  • Zwiększają wchłanianie żelaza witaminy K i witamin z grupy B –  chronią nas przed anemią.
  • Regulują gospodarkę kwasowo-zasadową i usuwają toksyny z organizmu
  • Witamina K pomaga w gojeniu ran.
  •  Potas równoważy gospodarkę wodną i polepsza sprężystość tkanek.
  •  Cynk mobilizuje siły obronne organizmu.
  •  Kiszonki są  niskokaloryczne.
  • Dzięki wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych kiszonki są super  lekarstwem na kaca.

 

Podstawowy przepis na kiszonki:

  • Każdy słoik przed wypełnieniem polewam wrzącą wodą. Ważne, aby wszystkie warzywa były zanurzone w zalewie, gdy będą wystawać, zaczną się psuć.
  • Na litr wody przegotowanej ostudzonej wsypujemy 1 płaską łyżkę soli kamiennej nie jodowanej (najlepsza do kiszenia jest nasza sól kłodawska). Do słoika litrowego wkładamy:
  •  2-3 ząbki czosnku,
  • Kawałek chrzanu,
  • 3 kulki pieprzu czarnego,
  • 2 ziela angielskie
  • Jeden liść laurowy.
  • Koper baldachim
  • Opcjonalnie, jeśli macie w posiadaniu – liście wiśni i porzeczki czarnej. 

 

Proces kiszenia warzyw w dużej mierze oparty jest na fermentacji kwasu mlekowego, to właśnie dzięki niemu kiszonki nabierają charakterystycznego kwaskowatego posmaku oraz drogocennych właściwości odżywczych.

Zakisić możemy każde warzywo, ale nie każde przypadnie nam do gustu, z doświadczenia robię już tylko takie, które chętnie zjadamy, oczywiście na pierwszym miejscu są ogórki kiszone, które są idealne jako przekąska, jako dodatek do kanapek lub obiadu, następna króluje kapusta kiszona biała lub czerwona jest przepyszna w surówkach, lub na kanapkach, na trzecim miejscu jest ulubiona kiszonka mojego dziecka to kiszona marchewka, chętnie chrupie ją do kanapek.

Najlepsze kiszonki to te oczywiście zrobione w swoim domu, sklepowym nie wierzę, często dodają różne świństwa, aby kiszonka miała lepszą barwę lub aby dłużej wytrzymała na sklepowych półkach. Poza tym większość sklepowych kiszonek jest zakwaszana kwasem octowym, a to żadnych zdrowotnych właściwości nie posiada. Poza tym smak kiszonek samodzielnie zrobionych jest nieporównywalny ze sklepowymi. Wykonanie kiszonek jest banalnie proste, a stworzymy produkt doskonały! Bakterie kwasu mlekowego regulują gospodarkę kwasowo-zasadową i doskonale odkwaszają organizm, oczywiście przy regularnym jedzeniu kiszonek, a nie raz na pół roku. W dzisiejszym zabieganym świecie, gdzie stres jest codziennością, nasz organizm jest zakwaszony, bo jak wiemy, stres bardzo temu sprzyja. Niestety pewnych czynników nie zmienimy, bo po prostu nie mamy na to wpływu, przecież nie zrezygnujemy z pracy, bo się tam stresujemy. Możemy jednak sobie pomóc odkwaszać swój organizm w naturalny sposób, w zaciszu swojego domu. Pamiętajmy jednak, że jeżeli chcemy uzyskać zdrową kiszonkę, to wybierajmy warzywa ekologiczne, nie z marketu. Warzywa ekologiczne, to znaczy bezpośrednio od rolnika czy babci z targu, takie są najlepsze i najwięcej przyniosą korzyści.

♥️



Dodaj komentarz

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked