Zdrowa i wspaniała

Wiśnie na zimę

🍒Wiśnie ze słoiczka smakują rewelacyjnie jako dodatek do deserów, jogurtu, pieczywa, jako nadzienie do drożdżówek czy ciast, a sok to pyszne wspomnienie lata…

🍒Najlepszy sposób na wiśnie to mrożenie, to szybki i tani sposób. Możemy zamrozić je w całości (np. na kompot) lub wypestkowane (np. do ciasta). Drugi sposób to słoiki – sok, kompot lub dżem wiśniowy. Najlepiej wykorzystać do tego bardzo dojrzałe owoce, aby przetwory nie były kwaśne. Ja w swojej kuchni nie używam cukru białego, jeżeli chcemy sobie dodać słodzik, może to być miód lub ksylitol.

Sok i dżem z wiśni🍒

Potrzebujemy:

  • Około 2 kg wiśni 
  • Około 200 g miodu

Przygotowanie:

  • Wiśnie myjemy, drylujemy z pestek, wkładamy do wysokiego garnka, dodajemy miód, mieszamy, zostawiamy na noc, aby puściły sok.
  • Rano wiśnie odcedzamy, wytworzony sok zagotowujemy i przelewamy do słoiczków lub buteleczek, zakręcamy (słoiczki lub butelki muszą być wcześniej wyparzone).
  • Pozostałe wiśnie, dusimy w garnku, aż będą się rozpadać. Wiśnie przekładamy do wyparzonych słoików, zakręcamy, pasteryzujemy.

➡️Pasteryzacja na mokro: W dużym garnku układamy ściereczkę, wkładamy słoiczki tak, aby się ze sobą nie dotykały, zalewamy wodą (aby woda sięgała do 3/4 słoiczka) gotujemy około 10-15 minut (od momentu zagotowania).
➡️ Pasteryzacja na sucho: słoiki układamy na głębokiej tacy piekarnika, luźno, aby się ze sobą nie stykały, nastawiamy piekarnik na max. 130 C, gdy piekarnik osiągnie temperaturę 130 C, wyłączamy piekarnik i pozostawiamy tam słoiki jeszcze około 40 min.


➡️Ważne przy przygotowywaniu przetworów jest to, aby słoiki były wyparzone, a zakrętki (w miarę możliwości) wymieniane na nowe.

Kompot z wiśni🍒Pyszny i naturalny kompot z wiśni, zakręcone lato w słoiczku :O)

Potrzebujemy:

  • Wiśnie
  • woda

Przygotowanie:

  • Wiśnie w całości wkładamy do słoików, zalewamy wrzącą wodą, zakręcamy słoik. Pasteryzujemy na mokro.
  • Kompot w zimie po otwarciu, możemy sobie dosłodzić miodem.
  • Możemy również zrobić słodki kompot, dodając od razu miód do gorącej wody (lub 1 łyżkę cukru) i zalać wiśnie.

Pasteryzacja na mokro: W dużym garnku układamy ściereczkę, wkładamy słoiczki tak, aby się ze sobą nie dotykały, zalewamy wodą (aby woda sięgała do 3/4 słoiczka) gotujemy około 10-15 minut (od momentu zagotowania).

Wiśnie mrożone

Mrożenie wiśni to jeden z moich ulubionych metod utrwalania ich smaku 🙂 Przede wszystkim dlatego, że jest to metoda najszybsza 🙂 Takie wiśnie wykorzystuje do ciast, deserów, kompotów i lodów.

Potrzebujemy : Wiśnie 🍒 i pojemniki 🙂

Przygotowanie :

  • Wiśnie na kompot możemy mrozić w całości. Ja układam na tackach, gdy lekko się zmrożą przekładam do pojemnika zbiorczego, dzieki temu mam owoce nie zlepione ze sobą i mogę brać z pojemnika tyle ile na daną chwilę potrzebuje.
  • Natomiast do ciast i deserów, wiśnie 🍒 musimy wypestkować.
  • Największym problemem jest tu miejsce w zamrażarce 🙂

Dlaczego warto jeść wiśnie?

  • Źródło witamin — A, E, C, K, witaminy z grupy B ( B1, B2, B3, B6 i B9)
  • Źródło minerałów – , magnez, fosfor, cynk, żelazo, miedź, sód, potas, wapń
  • Źródło kwasów organicznych (jabłkowy, cytrynowy, oksalowy), które wspomagają oczyszczanie organizmu z substancji szkodliwych, a do tego pobudzają przemianę materii.
  • Źródło flawonoidów – (cyjanidyny, antocyjanidyny, proantocyjanidyn), nadają one wiśniom czerwono-niebieską barwę. Im ciemniejsze wiśnie, tym lepsze dla zdrowia.
  • Źródło melatoniny — hormon wpływający na nasz sen, jest również bardzo silnym antyoksydantem.
  • Dobre źródło pektyn, które ułatwiają wiązanie i wydalanie toksyn, dają uczucie sytości, dlatego wspomagają odchudzanie, a także obniżają poziom cholesterolu.
  • Wiśnie działają przeciwbólowo (poprzez działanie flawonoidów), przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie.
  • Pomagają przy zaparciach.
  • Sok z wiśni dobrze jest pić w czasie przeziębień, ponieważ działa wykrztuśnie – rozrzedza gęsty śluz i ułatwia jego odkrztuszanie.
  • Wiśnie zalecane są w chorobie dny moczanowej (wysokie stężenie kwasu moczowego we krwi), ponieważ antocyjanidyny zawarte w wiśniach wykazują właściwości hamujące aktywność oksydazy ksantynowej, enzymu biorącego udział w produkcji kwasu moczowego.
  • Wiśnie to super owoce, które wspierają cały nasz organizm i dodają piękna naszej skórze, warto wykorzystywać ten owoc w sezonie jak najwięcej a na zimę dużo zamrozić.

Jak możemy wykorzystać mrożone wiśnie 🍒?

  • DESERY
https://zdrowaiwspaniala.pl/deser-wisniowy/

  • JAKO DODATEK DO CIAST

  • LODY



Dodaj komentarz

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked