Jedzenie bez chemii

Burak czerwony

Burak czerwony to skarbnica zdrowia: jedzmy na zdrowie, surowy lub gotowany!

Dlaczego ten nasz buraczek jest taki ważny? Co on w sobie ma? Oj ma bardzo dużo… Bardzo dużo dobrego 🙂 Informacji na temat buraka jest już bardzo dużo, ale po prostu muszę jeszcze raz napisać o nich, bo są rewelacyjne!

  • Buraki są niskokaloryczne, 100 g zawiera tylko 38 kcal.
  • Witaminy A, C, E i K, witaminy z grupy B
  • Pierwiastki: żelazo, potas (tylko 2 buraki to aż 528 mg potasu !), magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, oraz bardzo rzadkie pierwiastki jak rubid i cez
  • Ponadto zawierają cukry, białka, bioflawonidy, karoten, betaninę, mnóstwo kwasu foliowego, kwas jabłkowy, cytrynowy, szczawiowy, nikotynowy, antocyjany.
  • Posiadają działanie przeciwkaszlowe, silnie grzybobójcze, łagodzą ból gardła, pomaga zwalczyć objawy przeziębienia i grypy,
  • burak ćwikłowy przyspiesza rozkład kwasu żołądkowego, poprawia trawienie białek i wchłanianie aminokwasów,
  • Duża zawartość żelaza, wyciąga ludzi z anemii.
  • Redukuje ciśnienie krwi (Dzięki wysokiej zawartości potasu i magnezu burak jest bardzo pożyteczny w zapobieganiu i leczeniu nadciśnienia i innych chorób układu sercowo-naczyniowego, skutecznie obniża ciśnienie tętnicze, zapobiega chorobom serca.
  • Przywraca równowagę kwasowo-zasadową organizmu.
  • Burak ćwikłowy łagodzi nieprzyjemne objawy menopauzy.
  • Opóźnia przedwczesny proces starzenia.
  • Zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych.
  • Wzmacnia system immunologiczny.
  • Leczy choroby wątroby, nerek.
  • Reguluje cholesterol.
  • Zapobiega osteoporozie.
  • Zapobiegają bólom kręgosłupa i zapaleniu korzonków.
  • Buraki regulują zaburzenia cyklu miesiączkowego.
  • Zapobiegają upławom, zapaleniu szyjki macicy.
  • Poprawiają kondycję włosów i paznokci.
  • Oczyszcza organizm poprzez eliminację mocznika z organizmu,
    usuwa szkodliwe drobnoustroje — blokuje ich zdolność przylepiania się do tkanek.
  • Przeciwdziała miażdżycy,
  • Hamuje procesy gnilne w jelitach.
  • Wysoką zawartość błonnika, który nie ma sobie równych dla wszystkich zmagających się z nadwagą (daje uczucie sytości),
  • Przyśpiesza przemianę materii.
  • Wspomaga leczenie otyłości – redukcja tkanki tłuszczowej.

Badania naukowców udowodniły, że burak jest najskuteczniejszym warzywem w walce z rakiem. Zawdzięcza to zawartości silnych antocyjanów, przeciwutleniaczy, czerwonych pigmentów, których buraki zawierają największe ilości. Wspomagają organizm po chemioterapii, w niedokrwistości, anemii, białaczce, przeciwdziałają wielu innym nowotworom.
Terapia buraczana wpływa rewelacyjnie na poprawę morfologii, osoby po chemioterapii mogą w naturalny sposób poprawić swoje wyniki a przy tym swoje samopoczucie.

Informacje: www. vrota.pl, Książka zdrowa żywność.

Warzywo po prostu wspaniałe, oby gościło na naszym stole jak najczęściej! 


Oczywiście najwięcej tej dobroci ma sok ze świeżego buraka. Jeśli nie mamy pomysłu na potrawę z burakiem, to najprościej będzie wycisnąć z niego sok, pyszny a dostarczy organizmowi cennych składników.

Sok z buraka.

Wartości odżywcze buraka (100 g)
Energia (kcal)38 kcal
Energia (kj)158 kj
Białko1.8 g
Tłuszcz0.1 g
Węglowodany ogółem9.5 g
Błonnik pokarmowy2.2 g
Cholesterol0 mg
Sód52 mg
Potas348 mg
Wapń41 mg
Fosfor17 mg
Magnez17 mg
Żelazo1.7 mg
Cynk0.57 mg
Miedź0.1 mg
Mangan0.44 mg
Jod2.6 μg
Witamina A2 μg
Beta-karoten12 μg
Witamina E0.03 mg
Tiamina0.02 mg
Ryboflawina0.05 mg
Niacyna0.4 mg
Witamina B60.05 mg
Foliany87 μg
Witamina C10 mg

Zapraszam na dania z burakiem w roli głównej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.