Zdrowa i wspaniała

Kapusta kiszona z ciecierzycą

Kapusta kiszona z ciecierzycą i pieczarkami

Potrzebujemy:

  • 1 kg kapusty kiszonej lub mieszanka pół kapusty kiszonej i pół kapusty słodkiej. 
  • 1 szklanka ciecierzycy (namoczona dzień wcześniej i ugotowana, jak to zrobić? Zerknij tu).
  • 7 pieczarek lub dwie garści suszonych grzybów (wcześniej ugotowanych) 
  • 1-2 cebule
  • Pół łyżeczki kminku
  • Pół łyżeczki tymianku
  • 3 ziela angielskie
  • 1 liść laurowy
  • Pół łyżeczki papryki czerwonej słodkiej
  • Pół słoiczka odsączonych suszonych pomidorów (słoiczek 270 g) lub świeże pomidory około 5 szt. 
  • sól i pieprz 
  • Olej rzepakowy ekologiczny (rzepak bez oprysków chemicznych) 

Przygotowanie:

  • Jeżeli mamy bardzo kwaśną kapustę, możemy ją wcześniej, zalać wodą i gotować z 20 min, odcedzić. Jeżeli nie ma takiej potrzeby, kapustę szatkujemy, (możemy zmieszać pół na pół kapusty kiszonej z kapustą słodką).
  • W garnku rozpuszczamy odrobinę tłuszczu, kroimy cebulę, podsmażamy chwilę, dodajemy kapustę, ziele angielskie, liść laurowy, lubczyk, mieszamy, podlewamy wodą, dusimy (około 15 min).
  • Następnie dodajemy pokrojone pieczarki lub grzyby, pomidory suszone lub świeże, ciecierzyce, tymianek, kminek, sól i pieprz, mieszamy, dusimy razem około 30 min. Po tym czasie zostawiamy bigos na 30 min, aby doszedł, następnie dolewamy jeszcze olej rzepakowy, ale już nie gotujemy z nim, mieszamy i dosmaczamy (olejów roślinnych nie gotujemy). 

 

Dlaczego warto jeść ciecierzycę?

  •  W kuchni gdzie rzadko jadane jest mięso, jest idealnym zamiennikiem białkowym, z powodzeniem zastępuje zwierzęce źródło białka.
  • To bogactwo witamin z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B9) są to witaminy, które są rozpuszczalne w wodzie, niestety nie są wytwarzane i magazynowane w organizmie, dlatego musimy pamiętać o ich codziennym dostarczaniu. Witaminy z grupy B pełnią szereg funkcji w naszym organizmie, aby nam prawidłowo funkcjonował.
    Witamina B1, czyli tiamina oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy, uczestniczy w procesach energetycznych oraz neurofizjologicznych.
    Witamina B2, Ryboflawina, bierze udział w tworzeniu czerwonych płytek krwi, uczestniczy w przemianach węglowodanów, tłuszczów oraz białek.
    Witamina B3, Niacyna, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i uczestniczy w syntezie hormonów płciowych.
    Witamina B5, kwas pantotenowy, również bierze udział w syntezie hormonów, ale też dodatkowo wspiera wytwarzanie przeciwciał i opóźnia procesy starzenia.
    Witamina B6, pirydoksyna, uczestniczy w produkcji hemoglobiny i również wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Niedobór jej wywołuje zmiany nastroju, stany depresyjne, niedokrwistość.
  • Oprócz witamin z grupy B ciecierzyca zawiera jeszcze bardzo cenny kwas foliowy, błonnik,
  • witaminę k1, odpowiadającej za krzepliwość krwi.
  • Minerały takie jak: magnez, fosfor, żelazo, potas, cynk, selen, molibden, mangan.
  • U nas najczęściej jest jadana w postaci popularnej pasty – hummus.

Dlaczego warto jeść kapustę kiszoną?

Kapusta kiszona to produkt po prostu doskonały a do tego smaczny i pełnowartościowy.

Krótko o jej wspaniałości…

  • Źródło witamin z grupy B (B1, B2, B3), C, A, E, K, i soli mineralnych, fosforu, wapnia, potasu i magnezu.
  • Źródło Błonnika (polepsza trawienie i obniża poziom cholesterolu we krwi, zapobiega chorobom serca).
  • Kiszona kapusta ma tyle samo witaminy C, co świeże warzywa czy owoce – wzmacnia nam organizm, chroni przed infekcjami.
  • Bakterie kwasu mlekowego wypierają szkodliwe bakterie i chronią przed rakiem żołądka i jelit.
  • Drugorzędne substancje roślinne działają bakteriobójczo, hamują rozwój raka i zmniejszają ryzyko chorób serca i naczyń wieńcowych.
  • Zwiększają wchłanianie żelaza witaminy K i witamin z grupy B – chronią nas przed anemią.
  • Regulują gospodarkę kwasowo-zasadową i usuwają toksyny z organizmu.
  • Występująca witamina K pomaga w gojeniu ran.
  • Potas równoważy gospodarkę wodną i polepsza sprężystość tkanek.
  • Cynk mobilizuje siły obronne organizmu.
  • Bakterie kwasu mlekowego rozkładają szkodliwe substancje i regulują pracę przewodu pokarmowego i wypróżnianie.
  • Dzięki wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych sok z kapusty kiszonej jest super lekarstwem na kaca.
  • Dla osób, które chcą lub muszą dbać o linie, kapusta jest idealnym produktem, ponieważ jest bardziej przyswajalna od kapusty świeżej, a przy tym zawiera nie wiele kalorii (17 kcal na 100 g).

 




Dodaj komentarz

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked